onsdag 10 december 2014

Bild - utvärdering


Uppgiften är att göra en bild som visar och gestaltar det ord jag valt. 
Jag tänker min första bild ska vara just en bild som gestaltar ordet ”mjuk”. Jag ska ha en lugn färg i bakgrunden, lite rosa aktigt så det liksom ser fluffigt ut. Det ska även vara dun fastklistat i bakgrunden. Ordet ska vara i ett mjukt material, bomull tänker jag, som ska vara fluffigt och mjukt.
 Bild två ska vara ett landskap med olika typiska vinterfigurer, i och med att ordet är ”vinter”. Jag ska göra en snögubbe i lera som sedan målas vit, och på den ska det stå ”vinter”. 
För att kunna göra bild ett behöver jag ett A3 papper, och passande färger, har inte bestämt vilken sort ännu. Jag behöver även bomull och dun. För bild två behöver jag vanlig lera och vit färg. Jag behöver även svart färg, orange färg och möjligtvis trä, som pinnar till armar. 
Jag har ändrat mina tankar lite i både bild ett och två. Bild ett har jag kommit på att om jag knycklar ihop papperet först och sedan vecklar ut det igen blir det en mjukare bakgrund. Jag har även bestämt vilken sorts färg jag ska ha som bakgrund. Jag smular torrpasteller till pulver. Färgerna är hudfärgat, rött och lite vitt samt lite lite orange. Sedan blandas pulvret och sedan ska jag gnugga in det på pappret med handen. 
Bild två har jag ändrat till att det ska bli som en liten monter. En låda ska jag måla vit och isblå invändigt, och sen ska jag sätta dit snögubben i lera, och även en snöhög och en snölykta, även de i lera och sedan vitmålade. Sen ska jag skriva Vinter på lådans botten med vit färg. 
Bild ett blev precis som jag ville ha den, den blev till och med bättre än jag tänkte mig. Den såg mjuk ut, och det känns som att jag verkligen gjort allt för att den skulle se så mjuk ut så möjligt och spegla ordet så bra som möjligt. Bild två är jag inte klar med än, men det jag har hunnit göra är jag nöjd med. 

Jag har lärt mig att använda olika metoder, och att man kan använda samma sak till massa olika saker.  

1 kommentar:

  1. Din presentation uppfyller kraven helt men jag saknar en bild. Mest för att se hur bilden med snögubben blev till slut. Läs mer på Unikum.

    SvaraRadera